Czy IV klasa bardzo różni się od III?
Spis treści
W ostatnim czasie, rodzice wielu dzieci zaczęli się skarżyć na to, że ich pociechy stały się dużo bardziej marudne i mniej chętne do pracy w szkole. Jak się okazuje, najczęściej na tego typu problemy, skarżą się rodzice, których dzieci dopiero co poszły do klasy czwartej. Jak się bowiem okazuje, przekroczenie tej bariery w trakcie szkolnego nauczania, powoduje u dzieci dosyć nieoczywiste zachowania. Dlaczego tak właśnie jest? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć, ponieważ jak wiadomo przejście do IV klasy dla rodziców jak i dzieci jest czymś niezwykle ważnym, a niewiele placówek przygotowuje dzieci właśnie na ten moment.
Zachowanie dobrego nastawienia jest kluczowe
W obliczu wielkich zmian, jakie przychodzą w klasie czwartej, trzeba pamiętać, że nie można nastawiać siebie i dziecka, negatywne do tego momentu. Bardzo często obawy są wywoływane u dzieci przez to, co słyszą na korytarzu, ponieważ często ich otoczenie również bardzo mocno przeżywa ten moment. Oczywiście w ramach czwartej klasy pojawia się wiele nowych zmiennych, jednak nie można nimi straszyć dziecka, ponieważ źle wpłynie to na jego psychikę. Duże lepiej jest natomiast motywować naszą pociechą do podjęcia wyzwania. Warto więc rozmawiać o tym wydarzeniu, aby mentalnie być dobrze nastawionym.
Rozmowa z dzieckiem
Przed rozpoczęciem nauki w czwartej klasie, dobrze jest ze swoim dzieckiem porozmawiać i omówić jego największe oczekiwania oraz obawy. Nie można bagatelizować czynników, których dziecko się obawia, ponieważ mogą one w przyszłości przełożyć się na pojawienie się leków. Gdy sami wiemy, co trapi nasze dziecko, możemy z nim rozmawiać i pomóc mu w przygotowaniu się do nowego rozdziału w jego szkolnym życiu. Z pewnością rozmowa sprawi, że łatwiej będzie można rozwiązać różne problemy.
Zmiany u dzieci
Dzieci w momencie gdy idą do czwartej klasy, są na takim etapie, że cały czas się rozwijają, przez co można u nich zaobserwować nowe zmiany w charakterze i podejściu do życia. Należy o tym pamiętać w kontekście tego, że dziecko na tym etapie może sobie szukać cały czas nowych autorytetów czy grup znajomych. Ciągłe zmiany w jego życiu nie powinny być dla rodziców sygnałem o problemach dziecka. Często kłótnie i nieporozumienia w tym wieku są czynnikiem kształtującym charakter oraz więzi społeczne.
W okresie czwartej klasy życie dzieci zmienia się naprawdę w znacznym stopniu, o czym należy pamiętać. Nowe przedmioty oraz duża ilość pracy domowej, może okazać się dość przytłaczającym problemem dla dziecka. Należy więc o tym rozmawiać w zaciszu domu. Trzeba również pamiętać, że w obliczu nowej sytuacji mogą często pojawiać się kłótnie oraz inne spory, jednak nie powinno się nimi, zbyto martwić, ponieważ są one całkiem naturalne. Dobrym rozwiązaniem dla dziecka w tym okresie może okazać się natomiast prywatna szkoła podstawowa, ponieważ takie placówki znacznie bardziej dbają o pojedyncze jednostki.
Duża odpowiedzialność spoczywa na nauczycielach
W czwartej klasie dzieci mają do czynienia z dużo większą ilością nauczycieli, u których chcą sobie wyrobić dobrą opinię na swój temat. Nauczyciele w szkole pełnią w jakimś stopniu rolę wychowawczą, dlatego duża odpowiedzialność za to, jak czuje się dziecko w szkole, spoczywa właśnie na nich. Dla dzieci to nowa sytuacja, ponieważ wcześniej ich relacja z nauczycielem wyglądała nieco inaczej. Teraz pojawiają się nowe wyzwania i nowe oczekiwania w stosunku do nich. Trzeba być w tej kwestii bardzo cierpliwym i wyrozumiałym, ponieważ jest to swego rodzaju lekcja życia dla dzieciaków.
Szkoła idealna dla twojego dziecka
Nasza dwujęzyczna polsko angielska prywatna szkoła podstawowa od początku przygotowuje dzieci do odpowiedniego wejścia w etap, jakim jest czwarta klasa. Nasi nauczyciele już w klasie trzeciej zaczynają rozmawiać z dziećmi oraz z ich rodzicami na temat tego, co będzie działo się w czwartej klasie. Z tego powodu dzieci są dużo lepiej przygotowane do etapu przejścia na nowy poziom nauczania. Bardzo dobrą praktyką jest to, że uczniowie starszych klas często odwiedzają młodszych kolegów, co pozwala dzieciom już się lepiej zintegrować. Nauczyciele starają się również redukować ilość zadawanych prac domowych, aby zbytnio nie obciążać obowiązkami dzieci, które muszą dostosować się do nowych warunków.
Nasi uczniowie od pierwszych klas są uczeni tego jak pracować systematycznie i jak należy optymalnie wykorzystywać swój czas. Pomaga to w znacznym stopniu lepiej radzić sobie na wyższych etapach w szkole, ale również przekłada się na polepszenie życia prywatnego. Możliwość przedyskutowania każdej sprawy z naszymi nauczycielami sprawia, że dzieci nie boją się rozmawiać o swoich problemach. Nas szkolny psycholog cały czas monitoruje sytuację w szkole i na bieżąco stara się rozwiązywać pojawiające się problemy. To wszystko sprawia, że dzieci są bardzo dobrze przygotowane do rozpoczęcia nauki w klasie czwartej. Rodzice również są odpowiednio informowani i mogą zadawać pytania dotyczące wszystkich nurtujących kwestii.
Jakie działania pomagają dzieciom wejść lepiej do IV klasy?
Na etapie klasy III:
- Przygotowanie dzieci do pisania w zeszytach z szeroką linia.
- Aktywna współpraca wychowawców i nauczycieli przedmiotów.
- Oswajanie z lekcjami trwającymi 45 minut.
- Konsultacje pomiędzy wychowawcami klas na temat mocnych i słabych stron uczniów.
- Spotkania dotyczące przejścia do czwartej klasy: rozmowy z przyszłymi nauczycielami i wychowawcami oraz zapoznawanie uczniów z nowymi przedmiotami i rytmem życia w czwartej klasie.
- Zielona szkoła, która integruje uczniów.
Na etapie klasy IV:
- Dzień zapoznawczy z wychowawcą.
- Klasowy terminarz z najważniejszymi datami dotyczącymi ważnych sprawdzianów, projektów oraz wydarzeń.
- Sporządzenie kontraktu klasowego.
- Wycieczki integrujące na początku roku szkolnego.
- Powitanie klasy IV poprze organizację konkursów oraz symbolicznego pasowania.
- Konsultacje z psychologiem szkolnym.
- Przygotowanie prezentacji o szkole.
W momencie gdy trwa rekrutacja do szkoły podstawowej, możesz uzyskać wszelkie informacje na temat tego jak wygląda przystosowanie dzieci do nowego trybu nauczania. To właśnie wtedy najlepiej pytaj o wszystkie nurtujące cię kwestie związane z aklimatyzacją dziecka w klasie czwartej. Nasza szkoła przykłada się niezwykle mocno do tego, aby uczniowie nie czuli lęku przed przejściem na nowy poziom nauczania. Wszystkie podejmowane działania sprawiają, że dzieci chętniej wyczekują nowego etapu w ich życiu szkolnym, ponieważ są one z nim odpowiednio zaznajomione i wiedzą, ze nowe wyzwania, jakie przed nimi stoją, wcale nie są trudne.