Sposoby na konflikt pomiędzy dziećmi
Spis treści
Niestety różnego rodzaju nieporozumienia są częścią życia każdego człowieka, niezależnie od płci, czy wieku. Zwykle towarzyszą im negatywnie nacechowane emocje, w związku z czym nie zawsze jesteśmy w stanie kontrolować swoje reakcje pod ich wpływem. Na szczęście możemy jednak bez problemu zacząć dostrzegać wszelakie korzyści z nich płynące, co pozwoli nam wykorzystać tego typu sytuacje do pracy nad sobą.
Zwykle podczas rozwiązywania konfliktów powiązanych bezpośrednio z naszą szkolną codziennością staramy się skorzystać z dość racjonalnej opcji w postaci porozumienia bez przemocy (nonviolent communication, NVC). Metoda ta jest w stanie skutecznie rozwiązać wszelkie sprzeczki. Dzięki jej zastosowaniu zarówno rodzic, jak i dziecko lub dziecko i inne dziecko będą mogli czuć się mentalnymi zwycięzcami całej sytuacji.
Zapoznaj się również z artykułem:
https://szkolasaltando.pl/nvc-na-czym-polega-czy-dziala-w-relacjach-z-dziecmi/
Podczas rozmowy na temat sytuacji konfliktowej powinniśmy koniecznie zwrócić uwagę na 4 podstawowe obszary:
Fakty
Pierwszym z nich są fakty. Wiążą się one z dogłębnym omówieniem całego problemu tak jakbyśmy oglądali zapis z kamery. Dzięki temu będziemy w stanie bez większego problemu dostrzec następstwa poszczególnych zdarzeń, czy w pełni obiektywny obraz dotykającej nas sytuacji.
Ponadto nie dokonujemy dosłownie żadnych pochopnych ocen, nie kierujemy oskarżeń w kontekście drugiej strony konfliktu i co najważniejsze nie wyciągamy zbędnych, a także bezsensownych wniosków opartych głównie o emocje.
Uczucia
Kolejnym z obszarów są uczucia. W związku z nim powinniśmy poprosić zwaśnioną z nami stronę o to, żeby podzieliła się z nami swoimi subiektywnymi doznaniami, po czym my robimy dokładnie to samo. Zaliczamy do nich towarzyszące im uczucia, oraz wszelkie reakcje ich ciała.
W taki sposób skupiamy się wtedy w odpowiedni sposób na sobie dzieląc się przy okazji istotnymi informacjami z drugą stroną. Przy okazji poznajemy uczucia, a także doznania innych osób, co pozwala zobaczyć nam w tej niezwykłej sytuacji także człowieka, a nie tylko samą zerojedynkową „sprawę”, czyli sedno całego nieporozumienia. Ponadto w tym miejscu skupiamy się na precyzyjnym oddzieleniu uczuć od myślenia, bo to bowiem one mogą być dla nas tak naprawdę zgubne w trakcie konfliktu.
Potrzeby
Trzecim, przedostatnim już obszarem są potrzeby. To w ich przypadku powinniśmy się zastanowić czego chce i pragnie każda ze stron. Dzięki temu jesteśmy w stanie poznać i co najważniejsze zrozumieć motywy działania innych ludzi. Sama analiza tego co widzimy i czujemy stanowi niezwykle dynamiczny obraz odczuwanych przez siebie potrzeb, które dzielimy na te podstawowe, jak i bardziej rozbudowane.
Kluczową kwestią jest to, żeby odpowiednio odróżnić je od siebie. Ważna w tym przypadku jest sama strategia na ich zaspokojenie. Bowiem to właśnie wybór złego nastawienia stanowi podstawowe źródło każdego konfliktu. Daje to nam niezbędną możliwość na wybór tej właściwej, która jest możliwa do wprowadzenia w życie bez konieczności udziału osób trzecich. Dzięki temu zmniejszamy w znacznym stopniu ryzyko wystąpienia ingerencji w ich potrzeby.
Prośby
Na sam koniec przechodzimy do próśb. Ich charakterystyka i klucz do sukcesu polega głównie na właściwym formułowaniu konkretnych komunikatów, które jasno będą przedstawiać moje aktualne uczucia i potrzeby.
W przypadku porozumienia bez przemocy sytuacja konfliktowa stanowi niebagatelną szansę na znaczące pogłębienie relacji z osobą, z którą się w danym momencie kłócimy, ale jest dla nas ważna. Często dzięki takiemu podejściu rozwiązanie przychodzi samo. Istotne w tym przypadku jest samo podejście do kwestii konfliktu.